طراحی منظره روم باستان _ آموزشگاه نقاشی در هفت حوض

طراحی منظره

طراحی منظره از مباحث مورد نظر طراحان و نقاشان بوده است که از آن

الهام های بسیاری گرفته اند و آموزش های بسیاری از طبیعت دریافت کرده اند

آنگونه که لئوناردو داوینچی نظریه معروف خود را بیان میکند

که طبیعت بزرگترین معلم انسان میباشد

برای طراحان و نقاشان جذابیت طبیعت زنده و طراحی منظره همواره منشأ الهام، شور و شگفتی بوده است

این توجه به دلیل پویایی و تحرکی می باشد که در طبیعت در جریان میباشد

و این تغییرات و تحولات به معنی هسته ی زندگی می باشد

میتوان گفت طراحی منظره در کنار طراحی پرتره و طراحی فیگور از جمله مهمترین مباحث طراحی میباشد

که داشتن مهارت در طراحی از آنها در کنار دانستن مفاهیم مبانی هنرهای تجسمی برای هر هنرمندی لازم و ضروری می باشد

[heading tag=”h2″ align=”center” color=”#00d084″ style=”lines” color2=”#00d084″] ارتباط طراحی منظره با احساسات درونی هنرمند [/heading]

طبیعت با احساسات انسان ها پیوندی نزدیک داشته و دارد

و دیدن آن، همیشه انسان را به آرامش و تعمق دعوت می کند

طراحی منظره در مراحل اولیه برای کسب مهارت می باشد

و در مراحل پیشرفته تر بازتابی از احساسات و بیان هنری هنرمند نقاش است

برای دیدن مطالب دیگر سایت آموزشگاه نقاشی و آموزشگاه طراحی یوسف زاده میتوانید به لینک های زیر مراجعه نمایید

طبیعت، یک واحد به هم پیوسته می باشد که از اجزای گوناگون و مختلفی تشکیل شده است

و دارای تنوع زیادی است که در طراحی منظره حائز اهمیت می باشند

و جدا از اختلاف ظاهری، شکل، اندازه و بافت، در کنار هم، هماهنگی کاملی را به نمایش می گذارند

توده های ابر در مقابل ثابت بودن درختان در کنار جریان رود ها و سختی سنگ ها و هر آنچه در طبیعت می بینیم

علاوه بر شکل ظاهری آنها، لازم است که بتوان برای درک این سر زندگی و تحرک به ذات درونی این اجزا نیز پی ببریم و آن را بررسی کنیم تا بتوانیم طراحی منظره خوبی انجام دهیم

برای این مهم میتوانیم با تمرین های مداوم و مستمر خود را قادر سازیم

تا این ذات با شکوه طبیعت را با خطوط طراحی خود پیوند زنیم و زیبایی های آن را به تصویر کشیم

این موضوع را مد نظر داشته باشید که آنچه با قلم طراح در طراحی منظره خلق می شود

زیبایی ذات درونی طبیعت است

نه سیمای ظاهری آن. عصاره ای که در لحظات انجام کار جان می گیرد و

ماهیتش بر سازنده ی طرح نیز از پیش معلوم نبوده است.

عناصر طبیعت با همه ی گوناگونی خود در ارتباط با یکدیگر نوعی تعادل زیبا را به نمایش می گذارند

زیرا طبیعت زنده و در حال تغییر است و زمان در حال گذر و ما شاهد تغییراتی هستیم

که گاه به سرعت و گاه به کندی انجام می پذیرد

فصل ها تغییر می کنند و طبیعت چهره های متفاوتی به خود می گیرد

و طراح برای طراوت و شکوه بخشیدن به آثار خود به نگاه دقیق و کنجکاو محتاج است

تا بتواند قوانین طبیعت را درک کرده، تأثیری را که عوامل محیطی بر یکدیگر می گذارند ببیند .

[heading tag=”h2″ align=”center” color=”#ff0000″ style=”lines” color2=”#ff0000″]اصول طراحی منظره[/heading]

طراحی از یک منظره، باید یک واحد هماهنگ باشد نه واحدهای «بریده ای از محیط پیرامون. هر جزیی باید از طریق فرم و محیط خود، در خدمت مجموعه ی کلی تصویر باشد

و این موضوع کاملا با ترکیب بندی طراحی شما ارتباط مستقیم خواهد داشت.

در عین حال، تکنیک های متنوع در طراحی وجود دارد که این امکان را به شما میدهد

تا ویژگی هایی همچون نور، سایه، وضعیت محیط، بافت و فصول مختلف را به وضوح ترسیم نمایید

تا به مرور زمان و با تمرین مداوم و با برخورداری از چشمی دقیق و دستی مسلط و توانا بتوانید

اثری به وجود آورید که همه ی عظمت و زیبایی طبیعت را با خود داشته باشد.

برای دیدن مطالب دیگر سایت آموزشگاه نقاشی و آموزشگاه طراحی یوسف زاده میتوانید به لینک های زیر مراجعه نمایید







[heading tag=”h2″ align=”center” color=”#0000ff” style=”lines” color2=”#0000ff”]تاریخچه _ طراحی منظره[/heading]

آدمی در ابتدا هنگامی که هنوز هنری نمادگرایانه داشت، مظاهر قابل دسترس خود در طبیعت را به نقش می کشید

اما از آنجا که طبیعت بسیار گسترده بود و به درک انسان ها در نمی آمد

وی حتی پس از آنکه در ترسیم گیاهان و حیوانات به نوعی واقع نمایی شبه علمی دست یافت، هنوز در نگارش طبیعت، ذهنی نمادگرا داشت

گل ها، برگها، درختان و کوهها همه «اشیایی» بودند که می شد به صورت تنها آنها را دید و در طراحی منظره استفاده کرد

که به طور نمادین در کنار هم نقاشی میشدند آثار بجا مانده از مصر باستان، بین النهرین و یونان از این جمله می باشند

در گذشته های دور این توجه به نمادگرایی و تزیینات، مخصوصا در هنر مشرق زمین نیز به عنوان یک اصل مهم در طراحی منظره تلقی می شده است

از نظر انسان های آن زمان دیدن و درک طبیعت و خلوت در آن یک عبادت بود

نقاشی نمادگرایانه _ طراحی منظره _ آموزشگاه نقاشی در شرق تهران
نقاشی نمادگرایانه _ طراحی منظره _ آموزشگاه نقاشی در شرق تهران

هنرمندان شرقی و همچنین ایرانی از همه اجزای طبیعت بهره می گرفتند

تا دریافت روحانی و عارفانه ی خود از هستی را منعکس کنند

در هنر غربی نیز تا قبل از رنسانس، این نگرش وجود داشت

در طراحی منظره نمادگرایانه جزییات تصویر به نحوی تزیینی یا در قالب نوعى الگوی بیانی نشان داده میشد

در این خصوص می توان به منظره آرمانی از موضوعات مرسوم در دیوار نگاره های منازل رومیان باستان اشاره کرد

طراحی منظره روم باستان _ آموزشگاه نقاشی در هفت حوض

طراحی منظره روم باستان _ آموزشگاه نقاشی در هفت حوض

[heading tag=”h2″ align=”center” color=”#fcb900″ style=”lines” color2=”#fcb900″]تاثیرات نور در طراحی منظره[/heading]

پس از گذشت سال ها و در قرن پانزده میلادی، پس از آن که هنرمندان به ادراک نور در طبیعت دست یافتند

تحول بزرگی در منظره پردازی عینی (NATURE) رخ داد که بسیار مهم بود

از لئوناردو داوینچی” تا ژرژ سورا (نقاش امپرسیونیست) هنرمندان و منتقدان بر این باور ثابت قدم بودند

که نورپردازی بخش بسیار مهمی از دانش نقاشی و مخصوصا نقاشی و طراحی منظره است

در دوران رنسانس ، چشم اندازها و منظره ها فقط پس زمینه ای برای پیکره ها و تک چهره ها بودند

تا این که از قرن هجدهم میلادی، منظره پردازی و طراحی منظره چون گونه ای از نقاشی مورد توجه اروپایی ها قرار گرفت

اما مهم ترین تحولات در قرن نوزدهم مدیون هنرمندان «باربیزون ، امپرسیونیست ها و پست امپرسیونیست ها » بود

که به صورت وسیع به موضوع منظره طبیعی و طراحی منظره پرداختند.

دلایل اختلاف و شباهت های آثار هنرمندان در طراحی منظره

در این بخش به این نکته اشاره می کنیم که هنرمندان نقاش در هر دوره و در هر عصری

با توجه به تأثیرهایی که از اطراف خود می گیرند به شکل کاملا آگاهانه آثاری را به وجود می آورند

شباهت ها و اختلاف های موجود در آثار ارایه شده از طرف طراحان و نقاشان به عواملی چون

فرهنگ و شرایط اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی و … بستگی خواهد داشت

در مواردی نیز تأثیراتی که طبیعت اطراف به هنرمند تحميل می کرد باعث می شد که شکل و نوع آثار با هم تفاوت های ظاهری داشته باشد

ولی در همه ی این آثار طراحی منظره یک نکته مشترک وجود دارد

و این نکته اینست که تمام نقاشان در هر عصری علاقه شدیدی به طراحی منظره داشته اند

و از آن الهامات بسیاری گرفته اند

1 دیدگاه برای “طراحی منظره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی