طراحی دست از جمله مهمترین و پیچیده ترین اجزای فیگور و طراحی فیگور میباشد
در سایت آموزشگاه نقاشی و آموزشگاه طراحی یوسف زاده
به شکل تخصصی به شناخت آناتومی دست و نحوه قرار گیری
استخوان ها و همچنین آنالیز ماهیچه ها و تمرینات آموزش طراحی دست پرداخته ایم
به دلیل آنکه دست پر تحرک ترین عضو اندام انسان است
و به واسطه ی کارهای مختلفی که انجام میدهد شکل های مختلفی
را به خود می گیرد طراحی دست بسیار حائز اهمیت است
از این رو همواره به عنوان موضوعی
جذاب و مهم در طراحی مورد دقت و
تمرین نقاشان و طراحان بوده است.
تعداد زیاد مفاصل دست و ماهیچه ها و نحوه ی قرار گرفتن انگشتان
مخصوصا انگشت شست که به دلیل عمود بودن بر کف دست باعث میشود
که دست وظیفه انجام کارها از ظریف ترین تا دشوارترین
را برعهده بگیرد و به همین دلیل طراحی دست را دشوار میدانیم
همچنین دست و اشارات آن بیانگر مفاهیم ارتباطی ساده ای
مانند اشاره، دعوت به سکوت و یا فرمان ایست می باشد
که تنوع طراحی دست را بالا میبرد
توجه به دست و تمرین بیشتر از آن می تواند
شما را از ضعفی که بعضی از طراحان به آن دچار هستند دور سازد
البته دانستن نام استخوان ها مهم نیست اما شکل
و محل قرار گیری آنها در طراحی دست بسیار کمک میکند
در شکل زیر استخوانهایی را مشاهده می کنید که در مجموعه دست وجود دارند ( از سر شانه تا آرنج – از آرنج تا مچ – و از مچ تا سرانگشتان ).
برای رجوع به مبحث شناخت و تناسبات چهره و همچنین نکات کلیدی طراحی پرتره در سایت آموزشگاه نقاشی و آموزشگاه طراحی یوسف زاده میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید
آنالیز آناتومی در طراحی دست
استخوان های بازو به وسیله ی استخوانی که شکل مثلثی دارد
به نام «استخوان کتف» امکان حرکت پیدا میکند
در طراحی دست و شناخت آناتومی دست میبینیم که
استخوان کتف به خاطر شکل قرار گرفتنش
که به کمک استخوان باریکی به نام ترقوه
به استخوان جناغ سینه وصل است
امکان حرکتی زیادی پیدا میکند
استخوان کتف به کمک عضلات بازو به صورت
آزاد بر قفسه ی سینه امکان حرکت پیدا می کند
در شکل زیر محل قرارگیری استخوان کتف
بر پشت قفسه ی سینه را بررسی کرده ایم
برای رجوع به مبحث شناخت و تناسبات فیگور در سایت آموزشگاه نقاشی و آموزشگاه طراحی یوسف زاده میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید
میتوانید با کمک گرفتن از آیینه و یا لمس کردن دست
حرکت بازو و کتف را بهتر درک کنید
که در درک طراحی دست میتواند کمک بسیاری بکند
و یا اینکه دقت کنید وقتی که به تماشای حرکات ورزشی نشسته اید
مخصوصا ورزشکارانی مانند کشتی که از دست کمک می گیرند
شناخت و کارکرد ماهیچه هایی که به حرکت کتف، بازو و ساعد کمک می کنند
و حالاتی که به هنگام باز و بسته شدن به خود می گیرند
می تواند بخش مهمی از مسایل طراحی دست را برایتان آسان نماید
و پشتوانه ای شود برای درک و دریافت انواع حرکت
و طراحی فیگورهای بالا تنه اندام
بررسی استخوان بازو در طراحی دست
بازو را میتوان اینگونه تشریح کرد
که استخوان بلند و سختی است
که سر برآمده اش در حفره ی
استخوان کتف قرار دارد و در
انتها در بخش آرنج به استخوانهای ساعد
وصل می شود و بزرگ ترین استخوان بالاتنه میباشد
بررسی استخوان های ساعد در طراحی دست
ساعد بخشی از دست میباشد که از آرنج تا مچ دست را شامل میشود
و دارای ساختار بسیار پیچیده است
که از دو استخوان تشکیل شده است
که بر روی هم حرکت می کنند و
این امکان را به ما میدهند که
مچ دست را بتوانیم به راحتی بچرخانیم
در طراحی دست شناخت این استخوان ها
به دلیل پیچش هایی که
ایجاد میکنند بسیار مهم میباشد
یکی از این استخوان ها در انتهای شست قرار میگیرد و
دیگری در زیر آن استخوان قرار دارد
هنگامی که دست را از رو به رو می بینیم به
استخوانی که در زیر قرار گرفته «زندزیرین» می گوییم
و آن استخوانی که در بالا قرار دارد «زندزبرین» می نامیم
البته دانستن نام آنها در طراحی دست کمکی نمیکند اما جایگاه و حالات آنها مهم است
استخوانی که در رو قرار می گیرد یا همان زندزبرین در انتهای شست تحرک بیشتری دارد
دلیل این امر اینست که هم می تواند به دور خودش بچرخد و هم حرکت های
لولایی بر روی استخوان زیرین داشته باشد و
همچنین تا شدن مچ به طرف درون یا کف دست و
به طرف بیرون یا پشت دست را آسان می نماید
مثل حرکاتی که به طور مثال برای بستن و باز کردن یک پیچ لازم میباشد
برای رجوع به مبحث نکات طلایی طراحی فیگور در سایت آموزشگاه نقاشی و آموزشگاه طراحی یوسف زاده میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید
بررسی عضلات مرتبط با طراحی دست
مفصل های متحرک بدن به وسیله ی عضلاتی احاطه شده اند
که با انقباض و انبساط خود به حرکت استخوانها کمک میکنند
در شکل زیر شما می توانید ماهیچه های دست را بررسی نمایید
البته هر کدام از این ماهیچه ها نام مخصوص به خود را دارند که
حفظ کرد آن نامها در طراحی دست کمک چندانی نمیکند اما شکل قرار گیری
این عضلات و ماهیچه ها بسیار مهم میباشد و موضوع اصلی یادگیری شما میباشد
برای رجوع به مبحث نکات مهم انتخاب آموزشگاه نقاشی خوب در سایت آموزشگاه نقاشی و آموزشگاه طراحی یوسف زاده میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید
آنچه شما به درک آن احتیاج دارید دریافت بهتر حرکات و حالتهای عضلات میباشد
با تمرین هایی از مدل زنده می توانید به آنچه با دیدن این تصاویر
در ذهنتان مانده شکلی زنده و دقیق تر بدهید .
طراحی دست از مچ تا نوک انگشتان
طراحی دست انسان از مچ تا نوک انگشتان را خیلی از طراحان
برابر طراحی پرتره از نظر سختی و دشواری میدانند زیرا که دست انسان همانند
یک ابزار پیچیده عمل می کند که شامل مچ دست ، کف دست و انگشتان دست میباشد
پس نتیجه میگیریم که بررسی این قسمت از طراحی دست بسیار مهم میباشد
انگشتان دست از بند هایی تشکیل شده اند که
به استخوان های مچ متصل میشوند
این مجموعه ی استخوانها از هشت استخوان کوچک تشکیل شده است
که قابلیت چرخیدن در جهت های مختلف و
انجام حرکات ظریف و متنوع را به کف دست ما میدهد
که این چرخش ها میتواند اشکال متنوعی از مدل دست برای
طراحی دست را در اختیار ما قرار بدهد
قسمت پهن مچ به قسمت پهن کف دست قفل و متصل شده است
و هرگز تغییر در آن ایجاد نمیشود.
بنابراین وقتی که مچ دست می چرخد كف دست را هم می چرخاند.
البته باید در نظر داشت که این چرخش به کمک
حرکت های استخوان زند زیرین و زند زبرین ساعد انجام می پذیرد
و می تواند به یک نیم دایره ی کامل برسد
در حالت بسته مچ دست کمتر از حالت باز میتواند خم شود
طراحی دست از جمله طراحی هایی از اجزای فیگور می باشد
که میتوان به راحتی بدون کمک گرفتن از آینه از آن تمرین طراحی انجام داد
از طرف دیگر به دلیل تنوع حالات قرار گیری دست
میتوان تنوع در حالت طراحی دست نیز به وجود آورد
در شکل زیر فرم قرار گیری استخوان های دست را نشان داده ایم
برای رجوع به مبحث مبانی رنگ شناسی در سایت آموزشگاه نقاشی و آموزشگاه طراحی یوسف زاده میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید
تفاوت های شکل ظاهری در طراحی
دست انسان ها در اندازه های و شکل های ظاهری خیلی متنوعی دیده میشود
که این تفاوت ها در جزییات بیشتر قابل مشاهده میباشد
کلفتی یا کشیدگی در قسمت انگشتان
اندازه انگشت شصت یا نحوه قرار گیری آن
تغییراتی که بر اساس حرفه انسان ها به وجود می آید مثلا دست
فردی که کارهای ظریف انجام میدهد مانند یک طراح یا نقاش یا
کسی که الماس تراش میدهد با فردی که کارهای ضمخت و سخت انجام
میدهد مانند کشاورزی یا باغبانی یا کار با جسم های سنگین با هم متفاوت است
و حرفه انسان ها بر شکل ظاهری دست تاثیر گذار می باشد
تناسبات دست بر اساس معیار های فیگوراتیو_طراحی دست
نقاشان و طراحان برای طول دست از مچ تا سر انگشتان
اندازه های مختلفی را تعیین نموده اند
به عنوان مثال اندازه مچ تا سر انگشتان را برابر یک دهم طول بدن میدانند
یا در جایی دیگر که این تناسب قابل لمس تر میباشد و کاربردی تر نیز میباشد
طول دست از مچ تا سر انگشتان را به اندازه طول صورت یعنی از چانه تا محل رویش مو سر میدانند
کف دست در قسمت انگشت شست بزرگتر از عرض دست در قسمت انگشتان میباشد
و این قسمت بزرگتر از عرض آن در محل اتصال به مچ میباشد اما
قطر و ضخامت آن در قسمت مچ بیشتر از قسمت داخلی کف دست است
تمرین های طراحی دست
برای طراحی دست و تبحر در کشیدن دست ابتدا باید شکل دست را ساده کنیم
در اولین مرحله توصیه میشود با وصل کردن نوک انگشت ها
به هم و خطوطی که بند انگشت ها را به هم وصل میکنند
و به دست آوردن خطوط قوسی و تقریبا موازی که ریتم خاصی را دارند
طراحی شکل ساده دست را امتحان کنیم
در شکل زیر چند نمونه از این نوع ساده کردن آورده شده است
برای رجوع به مبحث شناخت کنتراست های رنگ در سایت آموزشگاه نقاشی و آموزشگاه طراحی یوسف زاده میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید
در مراحل بعد میتوانید با مکعبی دیدن حجم دست به تمرین بپردازید
همانند شکل زیر