طراحی فیگور

در تاریخ هنر نقاشی طراحی فیگور موضوعی جذاب و دغدغه همیشگی نقاشان بوده است

هنرمندان نگاه های متفاوتی در طول دوران های مختلف تاریخ داشته اند

اما همه هنرمندان به نوعی فعالیت های فردی و جمعی انسان ها را مورد توجه قرار داده اند

دیدن آثار هنرمندان به ما در درک شیوه های طراحی کمک میکند

طراحی فیگور موضوع بسیار پیچیده ای در مبحث طراحی میباشد

و نیازمند تمرین بسیار است اما ما در این مطلب به شما می آموزیم

تا هم مراحل طراحی فیگور را آموزش ببینیم

و هم تناسبات را کاملا درک کنیم و با تمرین بتوانیم با کمک شناخت تناسبات

به طراحی ذهنی از فیگور دست یابیم

در ابتدا طراحی فیگور سریع را پیشنهاد میدهیم و پس از آن طراحی هایی که انجام آنها نیازمند زمان های بیشتری میباشد

این روش باعث میشود که حافظه تصویری هنرمندان بتواند خیلی از نکته های ریز و درشت را به خاطر بسپارد

 

 

گرم کردن دست قبل از شروع طراحی فیگور

 

 

همانگونه که یک ورزشکار قبل از شروع نرمش میکند و خود را آماده میکند

یک طراح مخصوصا طراح فیگور نیز با خط خطی کردن بر روی کاغذ باطله باید عضلاتی از دستش را که

در طراحی درگیر هستند را آماده کند این کار به غیر از تاثیرات مستقیم بر روی عضلات باعث

آرامش فکر و تاثیرات مثبت و بهبود بازدهی کار میشود

 

بررسی عمودی و افقی قرار دادن کاغذ در طراحی فیگور

 

قبل از شروع طراحی عمودی یا افقی قرار دادن کاغذی که بر روی آن طراحی میخواهیم بکنیم

با نگرش به حالتی که مدل طراحی قرار گرفته است حائز اهمیت میباشد

مثلا در حالت ایستاده مدل افقی گرفتن کاغذ خیلی مناسب نیست

در مرحله اول شکل قرار گرفتن مدل بر روی کاغذ را تجسم میکنیم

برای جلوگیری از خطا میتوان خط تقارن مدل طراحی فیگور را با خط میانی کاغذ منطبق کرد

و پس از آن شکل ساده ای از حجم فیگور  را که میتواند یک شکل ساده هندسی هم باشد رسم میکنیم

و در همین حین تعادل و فاصله طرح را با کناره ها و بالا و پایین صفحه مد نظر قرار میدهیم

بررسی خط های تعادلی یا ایستایی (خطوط اصلی طرح و خطوطی که وزن و تعادل طرح فیگور را نشان میدهد)

مدل ، شاخص خوبی برای شروع طراحی میباشد

برای طراحی فیگور باید سعی کنیم ابتدا سطوح بزرگ را بینیم و آن را معیار قرار میدهیم و

سپس بقیه سطوح را بر اساس تناسبات آن میسنجیم

همانگونه که گفتیم طراحی از دیدن شروع شده و فرکانس هایی که

چشم به مغز ارسال میکند بر اساس دانش و علم ما آنالیز شده و

سپس این داده ها به دست منتقل شده و دست طرح را روی کاغذ اجرا میکند

برای اجرای این مراحل در ابتدا باید خوب ببینیم و سپس شروع به کشیدن کنیم

بسیاری از طراحان فیگور برای طراحی فیگور بر اساس دانش خود عمل میکنند

و دیگر به دنبال دقیق دیدن نیستند و چیزی که یاد گرفتند را فقط تکرار میکنند

به همین دلیل خطی یکنواخت و خسته کننده پیدا میکنند

در هنگام اجرای طراحی باید از دانش خود کمتر استفاده کنیم و سعی شود روی مدل

با دیدن مطالعه کنیم تا طراحی های متنوعی را اجرا کنیم

در هنگام طراحی فقط به طراحی کردن فکر کنید و

قضاوت درباره طراحی را بگذارید برای بعد از اینکه دست از کار کشیدید

و آن زمان طرح فیگوری که کشیدید را با مدل قیاس و

اگر بخشی از اندام را درست نکشیده اید مجدد اصلاح کنید

 

 

مراحل تمرین طراحی فیگور

 

1-دیدن تناسبات و تمرین چشم و مغز و دست با اجرای فضای مثبت در طراحی فیگور

اولین مرحله در تمرین طراحی فیگور اینست که طراح بتواند به شکل کلی فیگور را ببینید

و فضای مثبت یعنی فضایی که فیگور را پوشش میدهد را بر روی کاغذ سیاه کند

در این روش اگر یکی از تناسبات را کوچک بکشیم با اضافه کردن وسعت تیرگی ها و

بزرگ کردن طرح آن را اصلاح کرد

 

طراحی فضای مثبت _ طراحی فیگور
طراحی فضای مثبت _ طراحی فیگور

 

نکات آموزشگاه نقاشی مناسب

2-اجرای فضای منفی در طراحی فیگور

در این مرحله مغز و دست و چشم را تمرین میدهیم تا فضای منفی را ببیند

این روش باعث میشود تا طراح  بتواند با محدود کردن

فضای اطراف فیگور

حرکت فیگور را به نمایش بگذارد و خود را آماده تمرینات بعدی کند

در این روش اگر یکی از تناسبات را کوچک بکشیم با اضافه کردن وسعت تیرگی ها و

کوچک کردن طرح آن را اصلاح کرد

طراحی فضای منفی - طراحی فیگور
طراحی فضای منفی – طراحی فیگور

3-طراحی حالت

در ابتدا وسایلی که برای طراحی سریع لازم داریم را آماده کنید

از مدل بخواهید که در فواصل زمانی کوتاه حالت های مختلفی به خود بگیرد

سپس شما بدون آنکه در فکر جزییات باشید با طراحی سریع

حالت مدل را آنگونه که میبینید بر روی کاغذ پیاده کنید

این طراحی را طراحی حالت یا اسکیس نیز مینامند

زیرا طراح فقط به فکر رسم حالت مدل میباشد نه جزییات

برای این نوع از طراحی به دلیل آنکه طراحی سریع می باشد

میتوان برای ایجاد کنتراست و اجرای آن از پهنای ذغال یا گچ استفاده کرد

هنگام طراحی فیگور به این شیوه به نحوه قرار گرفتن عضلات بدن و پیچش آنها دقت کنید

خصوصا زمانی که مدل یه فرم حرکتی (مانند حالت دویدن) به خود میگیرد نه ثابت (مانند نشتن روی مبل)

در طراحی فیگور ابتدا از مدل بخواهید حالت ساده بگیرد و به مرور از مدل بخواهید حالت حرکات ورزشی بگیرد

و کم کم زمان را کوتاه تر کنید مثلا از هر حالت 10 دقیقه شروع کنید و به کشیدن هر حالت در 3 دقیقه برسید

طراحی فیگور - جان سینگر سارجنت
طراحی فیگور – جان سینگر سارجنت
طراحی فیگور - اثر ژان فرانسوا میله
طراحی فیگور – اثر ژان فرانسوا میله

همانطور که گفتیم طراحی فیگور از چشم با دیدن شروع

میشود و با فرکانس هایی که به مغز داده میشود

مغز آن را آنالیز و به دست طراح که طرح را به کاغذ منتقل میکند میرساند

هر عاملی که باعث کند شدن در طراحی گردد باید حذف شود و

تنها با دقت بالا هست که میتوان این روند را از ابتدا تا انتها به شکلی

کامل و خلاقانه ادامه داد

4 دیدگاه برای “طراحی فیگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی